Midden in het leven (met de dood omvangen)

Het projectkoor De Noordelijke Polyfonisten treedt weer op met een bijzonder programma, ditmaal in lijdenssfeer. Te midden van de grote passie-uitvoeringen komt dit Renaissancekoor o.l.v. specialist André Cats met een kleinschalig, welhaast intiem alternatief.

Voor de pauze een van de vroegste polyfone passie-composities, geschreven rond 1500 door de verder onbekende componist Longueval.
In een rustige verteltrant wordt het lijdensverhaal vierstemmig voorgedragen. De componist heeft hierbij geput uit alle vier de evangeliën. De drie delen van deze Passie worden afgewisseld door evenzoveel zesstemmige responsoriën voor “Stille Zaterdag”(1611) van Gesualdo, wiens experimentele en emotioneel nietsverhullende stijl een aangenaam contrast vormt met de ingetogen klanken van Longueval.

De tweede helft van het concert is opgezet rondom een van de ontroerendste stukken uit het Gregoriaanse repertoire: het responsorium Media vita, dat in vroeger tijden bij voorkeur in de Vasten werd gezongen en in de loop van de Middeleeuwen een grote populariteit kreeg. Niet zo’n wonder: ziekte, onderdrukking, honger en oorlog zorgden ervoor, dat de Middeleeuwse mens zich doorlopend bewust was van het (langzaam of plotseling) naderende einde.
Midden in het leven zijn wij met de dood omvangen: U hoort de tekst in drie talen, getoonzet door vier componisten, van Von Bruck (ca. 1520), via Morley en di Lasso (kort voor 1600) tot Mendelssohn, die er een welluidend, achtstemmig koorwerk van maakte. Morleys eigen dood wordt nog bezongen in een prachtig werk van zijn vriend en leerling Thomas Weelkes: Death hath deprived me of my dearest friend.

Een concert vol passie in uiteenlopende stijlen!

 

 

 

Opgave voor een project kan middels het aanmeldformulier op deze site

 

 

 

 

 

links.gif (2193 bytes)

Get Firefox!